Co się stanie, jeśli przyjmę za dużo witaminy C?

Suplementy witaminy C są dostępne na rynku od lat z wieloma różnymi twierdzeniami dotyczącymi ich skuteczności. Niektóre badania wykazały, że witamina C ma działanie przeciwstarzeniowe, zmniejsza objawy alergii i może być stosowana jako wzmacniacz układu odpornościowego. Wykazano również, że zmniejsza częstość występowania raka i chorób serca. Jednak obecnie nie ma dowodów na to, że witamina C ma jakikolwiek wpływ na zmniejszenie rozwoju nowotworów. Ten artykuł analizuje, jak witamina C zachowuje się w organizmie i omawia niektóre z mitów dotyczących jej skuteczności.

Witaminę C można znaleźć w wielu produktach spożywczych i zwykle jest ona sprzedawana jako codzienny suplement zawierający dodatkowe ilości witaminy C. Badania, w których testowano witaminę C u kobiet w ciąży i dzieci, wykazały, że witamina C może być bezpiecznie stosowana przez te grupy ludzi. Witamina C jest zwykle stosowana w zapobieganiu szkorbutowi i leczeniu biegunki. Większość lekarzy zgadza się, że aby uzyskać wystarczającą ilość witaminy C, ważne jest spożywanie dużej ilości surowych owoców i warzyw. Witaminę C można znaleźć w wielu produktach spożywczych, ale aby naturalnie uzyskać wystarczającą ilość witaminy C, musisz jeść dużo świeżych owoców i warzyw.

Dzieci w wieku od sześciu do dziewięciu lat zwykle potrzebują więcej witaminy C niż dzieci w wieku od dziesięciu do dwunastu lat. W przypadku większości dzieci w wieku od 12 do 15 lat nie ma zalecanego dziennego spożycia witaminy C. Zapotrzebowanie na witaminę C jest inne dla wegetarian i tych, którzy stosują dietę zawierającą produkty mleczne, ponieważ niektórzy wegetarianie (nie wszyscy) mogą nie spożywać wystarczającej ilości nabiału w ich diecie. Niedobór witaminy C może wystąpić, jeśli dana osoba jest narażona na wysoki poziom światła słonecznego.

Istnieje wiele dobrych źródeł witaminy C. Powinieneś być w stanie uzyskać całą potrzebną witaminę C z pożywienia, które spożywasz. Ponadto następujące pokarmy mogą być również dobrym źródłem witaminy C: pomarańcze, czerwona papryka, morele, brzoskwinie, kiwi, truskawki i zielone warzywa liściaste. Należy zauważyć, że niektóre z tych produktów zawierają więcej tłuszczu niż inne i należy je spożywać z umiarem. Pamiętaj, aby przeczytać etykietę żywności przy zakupie żywności bogatej w witaminy.

Ilość witaminy C, którą powinieneś otrzymać, zależy od Twojego wieku, płci, typu krwi i typu skóry. Powinieneś także wziąć pod uwagę promienie słoneczne UV i czy masz niedobór witaminy D. Osoby z niedoborem witaminy D są bardziej narażone na choroby kości, takie jak osteoporoza. Mężczyźni częściej niż kobiety otrzymują wystarczającą ilość witaminy D do wzmocnienia kości.

Jeśli chodzi o to, co się stanie, jeśli zażyjesz zbyt dużo witaminy C, nie jest to łatwe pytanie. Niektórzy eksperci uważają, że długotrwała ekspozycja na światło słoneczne może prowadzić do raka, podczas gdy inni twierdzą, że nie można zachorować na raka w wyniku długotrwałej ekspozycji na światło słoneczne. Aby zachować zdrowie i prowadzić normalne życie, należy wystawiać się na działanie promieni słonecznych tylko przez krótki czas i używać produktów z filtrem przeciwsłonecznym. Jeśli jednak dużo pracujesz na świeżym powietrzu lub jesteś narażony na nadmierną ilość światła słonecznego, powinieneś rozważyć przyjmowanie suplementów witaminy C. Zawsze powinieneś używać wysokiej jakości marki i brać ją codziennie.

Jak mimo to zażywać witaminę C? Powinieneś przyjmować witaminę C w zalecanej dziennej dawce, która zwykle wynosi 1000 jednostek międzynarodowych dziennie. Jeśli chcesz zmaksymalizować swoje korzyści, powinieneś zażywać witaminę C w naturalnej, nieskoncentrowanej formie witaminy C. Jest to łatwiejsze dla organizmu, dzięki czemu nie doświadczysz takich samych nieprzyjemnych skutków ubocznych jak przyjmowanie skoncentrowanej witaminy Dodatek C. Naturalne pochodne witaminy C są dostępne online oraz w sklepach ze zdrową żywnością, w których można je kupić.

Czy witamina C może spalać tłuszcz? Tak, witamina C pomaga spalić tłuszcz. Widzisz, kiedy spożywasz witaminę C, działa jak termogen. Włącza „przedsionkową” reakcję termiczną w twoim ciele, powodując, że twoje ciało zwiększa tempo przemiany materii w energię. Gdy twoje ciało spala dodatkowe kalorie (kalorie można spalać na dwa sposoby – bezpośrednio przez metabolizm lub pośrednio, przepuszczając część kalorii jako odpady i przekształcając je w tłuszcz), więcej witaminy C zostaje uwolnione, dając ci więcej energia. Jeśli regularnie spożywasz witaminę C w zalecanych dawkach, powinieneś być w stanie uzyskać całą witaminę C, której potrzebujesz, aby zachować zdrowie.